В яких регіонах нашої планети знаходиться найбільше скупчення вулканів, як утворюються вулкани, які бувають, сейсмоактивные зони: короткий опис, фото

З цієї статті ми дізнаємося, що де на нашій Землі найбільшу кількість вулканів.

Вулкан для людей в усі часи був і залишається загадковим і страшним явищем. Адже й тепер, коли наука просунулася так далеко вперед, люди не можуть запобігти біди, принесені вулканом. Єдине, що ми можемо – заздалегідь дізнатися, коли початок виверження вулкана. У цій статті ми дізнаємося, де виникають на Землі самі великі і небезпечні вулкани.

Як утворюються вулкани, і які вони бувають?

На Землі вся суша складається з величезних плит. Продовження плити йде і під водою — в океані. Місця, де плити стикаються одна з одною, називають в геології сейсмоактивными зонами, в них і зосереджені землетруси і вулкани.

Вулкани бувають:

1. Діючі – іноді з них вивергається смертельно небезпечна для всього навколишнього світу вогненна лава, що покриває все на своєму шляху.
  2. Сплячі — зберегли свою форму, але не проявляють себе до пори, до часу.
  3. Згаслі – зберегли свою форму, але не проявляються тривалий історичний період, наприклад, протягом тисячоліття; виверження їх малоймовірно.

Вулкани можуть вивергатися:

• На землі
  • Під водою
  • І навіть під льодовиками

Якщо подумки розрізати вулкан, то він виглядає так:

• Жерло — вертикальна труба, створена природою, по якій надходить розпечена магма
  • Кратер — велике отвір на поверхні, що утворилася після проходження лави
  • Камера з вулканічною лавою (всередині вулкана)
  • Конус – затверділа гора, яка утворилася з розпеченої лави

Найчастіше вулкан, извергаясь, утворює на поверхні конус – велику гору, але всередині вулкан з розплавленої магмою займає набагато більше місця, ніж видно на поверхні.

Чому вивергаються вулкани?

Під землею, на великій глибині, час лава знаходиться в розпеченому стані. Зіткнення або розсування плит видавлює лаву. Від такого напору в землі з'являються тріщини. За ним лава разом з попелом, розжареними самосвітними газами викидається на поверхню, знищуючи все на своєму шляху.

Що таке сейсмоактивные зони, і які є на Землі?

Сейсмоактивные зони з'являються в місцях зіткнення материкових плит.

На Землі є 3 сейсмоактивные зони:

• Тихоокеанська
  • Середземноморсько-Азійська
  • Афро-Азіатська

Тихоокеанська сейсмоактивна зона: фото

Камчатка. В Росії, на Далекому Сході знаходиться півострів Камчатка – дуже активний район утворення гір. Тут часом вивергається 28 вулканів, найвідоміші:

• Ключевська Сопка
  • Горілий
  • Плоский Толбачик
  • Вілючинський
  • Мутновская Сопка
  • Авачинська Сопка

Крім діючих є ще близько 500 згаслих вулканів. Тут же знаходиться Долина гейзерів з найбільшим гейзером Велетень, викидати стовп гарячої води до 30 м.

Вулкан Ключевська Сопка на Камчатці

Японія

Вулкан Сакурадзима — викидає киплячу вогняну лаву постійно, починаючи з 1955 р. Поруч з вулканом розрісся 700-тисячне місто Кагосіма. У 1914 р., після великого виверження вулкан змінив рельєф місцевості – невеликий острів, завдяки Сакурадзиме, приєднався до великого острова. Востаннє вулкан вивергався в 2013 р.

Вулкан Сакурадзима в Японії

Вулкан Фудзіяма – сплячий, розташований в 90 км від Токіо, але димок на вершині помітний часто. Вулкан займає площу 126 км, висота 3776 м, кратер має діаметр 500 м. Останній раз вивергався 300 років тому. На схилі священної для японців гори безліч термальних джерел, утворили теплі озера, але клімат місцевості (влітку до +18C, взимку -30C) не дозволяє купатися в них.

Вулкан Фудзіяма в Японії

Філіппінські острови

Вулкан Пінатубо — активний, розташований в 26 км від міста Анхелес, висота його 1486 м. Останній раз активувався в 1993 р. Тепер кратер вулкана наповнений дощовою водою, яка нікуди не дівається, і виглядає як красиве озеро з пишною тропічної рослинністю по берегах. Тут відкрита зона відпочинку.

Озеро в кратері вулкана Пінатубо на Філіппінських островах

Вулкан Тааль розташувався на острові Лусон, і височіє горою (350 м) посеред озера Тааль, що належить Філіппінським островів. Озеро Тааль – кратер стародавнього могутнього вулкана. Потужний вибух лави вулкана був у 1911 р., всього лише 10 хвилин загинуло 1335 людей, що живуть на відстані близько 10 км. Останній раз Тааль вивергався в 1965 р., жертв було близько 200 осіб.

Вулкан Тааль на озері Тааль, Філіппіни

Індонезія

Вулкан Мерали розташований недалеко від невеликого містечка Джокьякарта, на острові Ява. Особливістю вулкана, і великим жахом для жителів острова, є велика (150 км/год) швидкість просування магми. Останній раз вулкан був активний в 2006 р. Тоді він знищив 300 тисяч людських селищ, 130 людей загинуло.

Вулкан Мерали, острів Ява

Вулкан Кракатау — активний, висота його 813 м, до 1883 р. був вище, розташований на острові поблизу Яви і Суматри, відомий тим, що при потужному виверження в 1883 р., і виділення багато вулканічного диму, що піднявся на висоту до 70 км, закрив сонце, після чого настало похолодання на Землі.

Вулкан Кракатау в Індонезії

Усього в Індонезії 130 активних вулканів.

Папуа-Нова Гвінея

Вулкан Улавун розташувався в 130 км від міста Рабауле, висотою 2334 м. Біля підніжжя і до висоти близько 1 км гора покрита рослинністю, вище – голі скелі. Активно почав діяти з початку 18 століття, і вивергався вже 22 рази. У 1980 р. з попелом вулкана була покрита площу в 20 км2. Останній раз він активізувався в 2010 р.

Вулкан Улавун на островах Папуа-Нова Гвінея

Нова Зеландія

Вулкан Уайт Айленд – активний, виник на островах Нової Зеландії. Останнє виверження було в 2012-2013 р. р. Основний кратер сформувався ще до нашої ери, має діаметр 2 км. Після останнього виверження острів має марсіанський пейзаж: із землі піднімаються струменя шиплячого сірчистого газу, верхівка вулкана покрита кіркою сірки, майже немає рослинності і тварин, крім морських птахів з роду пеліканів. І все ж це найвідвідуваніший острів, сюди часто навідуються вулканологи і вчені, а також туристи.

Вулкан Уайт Айленд у Новій Зеландії

Чилі

В Андах на півночі Чилі є кілька активних вулканів: Сан-Педро (6145 м), Сан-Пабло (6092 м), Серро-Панири. Останній раз Сан-Педро був активний в 1960 р. Тепер вулканічні гори альпіністи активно підкорюють, але місцева влада весь час нагадують, що сходження потрібно робити маски, що захищають від токсичних парів, що виділяються вулканом.

Вулкан Сан-Педро на півночі Чилі

Вулкан Льюльяйльяко – активний, виник в Андах, в місці злиття з самої безводній пустелею Атакама, на кордоні Чилі з Аргентиною. Останній раз вулкан був активний 1877 р. Вулкан другою за висотою в світі – 6739 м. І хоча тут відкрито парк для відпочинку, сходження на Льюльяйльяко під силу небагатьом з-за важких умов у горах.

Вулкан Льюльяйльяко на півночі Чилі, близько кордону з Аргентиною

Аргентина

Вулкан Охос-дель-Саладо – згаслий, найвищий вулкан на Землі (6893 м) виник в Аргентині, поблизу кордону з Чилі, в Андах, на межі з пустелею Атакама. На вулкан і поруч стоять гори тепер часто роблять сходження альпіністи, а перше сходження зробив у 1937 р. поляк Юстин Войжнис.

Найвищий вулкан в світі — Охос-дель-Саладо, розташований між Аргентиною і Чилі

Еквадор

Вулкан Котопахі – сплячий, висотою 5897 м, в Андах. Кратер має приблизно 450 м2. Вершина вулкана завжди в снігу, що для тропічної країни рідкість. Тут розташований національний парк. У 2015 р. вулкан викинув з себе стовп диму заввишки в 5 км, так повторювалося 5 разів, а потім заспокоївся.

Вулкан Котопахі в Еквадорі

Колумбія

Вулкан Галерас – за 7 тис. років вивергався 6 разів, і всі його виверження були дуже потужними і раптовими. Вулкан має площу близько 20 км2, його кратер 320 м. Поблизу вулкана, уздовж його східного схилу, розташовується великий місто Пасто з населенням 450 тисяч. Остання активність вулкана була в 2010 р.

Вулкан Галерас в Колумбії

Гватемала

Вулкан Санта-Марія височіє високою горою (3772 м) поруч з містом Кесальтенанго. Після руйнівного його виверження в 1902 р. загинуло близько 6 тисяч осіб, а вибух був чутний на 800 км. Останній раз вулкан прокидався в 2011 р.

Активний вулкан Санта-Марія в Гватемалі

Мексика

Вулкан Colima – небезпечний для всієї Мексики, складається з 2 височенних (4625 м і 3846 м) піків: Невадо-де-Colima – згаслого, і Волькан-де-Фуего-де-Colima – активного. Активізувався вулкан у 1576 р., і вивергався вже більше 40 разів. Остання активність вулкана була в січні 2017 р., тоді дим з попелом піднявся на висоту до 2 км.

Вулкан Colima в Мексиці

Вулкан Попокатепетль – діючий, кожен місяць викидає попіл, сірчисті гази, за останні 10 років – 3 рази вивергав лаву, адже він знаходиться в 50 км від Мехіко. Крім того, небезпеки піддані ще 2 великі міста Мексики.

Вулкан Попокатепетль у Мексиці

Вулкан Орісаба – сплячий, знаходиться в Кордильєрах, висотою 5636 м. Останній раз був активний в 1687 р. Після цього вершину вулкана скував крижаний панцир.

Вулкан Орісаба в Мексиці

США

Вулкан Мауна-Лоа — займає найбільшу площу (80 тис. м3), якщо враховувати його підводну частину. Знаходиться на Гавайських островах, що належать Америці. Останній раз вулкан був активний в 1984 р., протягом 24 днів. Крім вулкана Мауна-Лоа на островах ще 5 вулканів. Тепер територія з вулканом входить в національний парк.

Вулкан Мауна-Лоа (Гавайські острови)

Вулкан Килауза – кальдера довжиною 4 км, шириною 3,2 км, знаходиться близько від Мауна-Лоа, на Гавайських островах. Вивергається тепер. 2 червня цього року лавою знищено поселення Капохо.

Вулкан-кальдера Килауза на Гавайських островах

Вулкан Рейнір – сплячий, виник в 87 км від міста Сіетл. Найвища гора (4392 м) з двома вулканічними кратерами. Останній раз викидав лаву в 1854 р. Тут відкрито парк для відпочинку.

Вулкан Рейнір в США

Єллоустонський вулкан-кальдера – кратер рівний, не утворює гору, як звичайні вулкани, але він набагато більше. Останній раз вулкан вивергався 640 тисяч років тому, і тоді він змінив рельєф Північної Америки, а вся територія теперішніх США була покрита попелом. Вчені підрахували, що друге виверження може початися в найближчі 60 тисяч років, і, можливо, воно буде фатальним для нашої планети.

Єллоустонська кальдера в США
Єллоустонська кальдера в розрізі

Вулкан Августин – молодий, діючий вулкан, розташований на Алясці. Місця тут безлюдні. Виверження вулкана весь час супроводжується землетрусом і цунамі.

Вулкан Августин на Алясці (США)

Середземноморсько-Азіатська сейсмоактивна зона: фото

Вулкан Етна (острів Сицилія, Італія) — активний, займає площу 1250 км2. Крім основного кратера за час дії вулкана з'явилося близько 400 бокових кратерів. Раніше, понад 30 тисяч років тому, виверження вулкана були більш потужними, ніж зараз. Посудіть самі: лише за 18 років нинішнього сторіччя він вивергався понад 10 разів – і ніхто не постраждав, до щастя.

Вулкан Етна на острові Сицилія (Італія)

Вулкан Везувій (Італія) – діючий, відомий тим, що повністю знищив колись Помпею і ще 2 міста. Кратер його в діаметрі 750 м. В 15 км від вулкана розташований Неаполь з 3 млн. населенням. Останнє виверження було в 1944 р. Сюди, до кратера вулкана, наразі проводяться екскурсії.

Вулкан Везувій в Італії

Вулькано – це група вулканів-кальдер, що знаходяться на острові Вулькано (Ліпарськіх острови), що поблизу острова Сицилія. Острови належать Італії. Острів Вулькано невеликою площею 21 км2, пронизаний внутрішніми паруючими тріщинами, з яких виходять розпечені гази. Це молодий острів, сформувався 136 тисяч років тому. Острів відкритий для туристів. Приваблює він і відпочиваючих: грязьовими ваннами, гарячими джерелами. На ньому проживає постійно близько 470 людей.

Кальдера Вулькано на Ліпарських островах (Італія)

Вулкан Стромболі – активний, з 3 кратерами, 2 з них часто вивергають лаву, і викидають попіл, третій погас. Вулкан знаходиться на однойменному острові, що входить в Ліпарськіх острови, що належать Італії. Площа острова Стромболі 12 км2. Вулкан має висоту (вважаючи підземну частину) 2 км. Біля підніжжя вулкана 3 невеликі поселення, які налічували постійних жителів до 400 осіб.

Вулкан Стромболі на Ліпарських островах (Італія)

Вулкан Ельбрус (Росія) – сплячий вулкан, складається з 2 піків (5621 м і 5642 м). Останній раз був активним більше 2500 років. Кратери з часом засипалися. Сніг і лід на вершинах не тане навіть влітку. Всередині вулкан активний, з тріщин, просочуються на поверхню гази, що складаються з сірки. Біля підніжжя гори є джерела з гарячою (52-60C) водою.

Вулкан Ельбрус на Кавказі (Росія)

Афро-Азіатська сейсмоактивна зона: фото

Вулкан Ньирагонго (Конго) – активний, виник в горах Вірунга. Кратер вулкана на глибині 250 м, шириною 2 км. Рідка паруюча лава в кратері вирує ось уже кілька років не припиняючи. Основний конус вулкана оточують більше сотні маленьких конусів, весь час димлячих. Потоки лави рухаються зі швидкістю 60 км/год. Останнє виверження було в 2002 р., тоді позбулися даху над головою 120 тис. осіб.

Кратер вулкана Ньирагонго в Конго

Вулкан Кіліманджаро (Танзанія) – вимерлий, найвищий (вершина Кібо) в Африці — 5895 м, знаходиться серед плоскогір'я Масаї. З кратера вулкана викид газу відбувається постійно. Вчені побоюються, що вершина вулкана може обвалитися, як це вже було частково, і тоді великого виверження не минути. Останнє виверження було близько 150 тисяч років тому.

Вулкан Кіліманджаро в Танзанії

Вулкани Ісландії

Ісландія – острів контрастів. Тут є все: вічні льодовики, активні вулкани з гарячими джерелами, річна температура не перевищує +15C, а зимова -20C.

Діючих вулканів Ісландії близько 15, всього близько 25. Найбільш відомими є:

• Аскья
  • Грімсвотн
  • Гекла
  • Катла
  • Ескьюватн
  • Ейяф'ядлаєкюдль

Вулкан Гекла – найактивніший в Ісландії, розташований в 110 км від столиці Рейк'явіка, висотою 1491 м. починає Вивергатися не весь вулкан, а тільки тріщина 1, 5,5 км завдовжки. Коли починається виверження, тріщина розкривається ще більше, і з неї з гамором і хмарами попелу вискакують вогненні язики. Останній раз вулкан изрыгнул вогнем у 2000 р. Тепер це популярне місце для туристів, влітку – пішки, взимку – на лижах.

Вулкан Гекла в Ісландії

Отже, тепер ми знаємо, де на нашій планеті зосереджено найбільше вулканів.

Відео: Виверження вулкана! Грандіозне і руйнівне природне явище!